links boven

donderdag 5 februari 2015

Blauwe Tweed Kolsjaal

Blauwe Tweed Kolsjaal


Het is een Kabelsteek,
 maar dan gehaakt, d.m.v. lusjes ophalen...
Deze steek heet de Jacobs ladder!

De dames van de facebookgroep Haken en haakpatronen

https://www.facebook.com/groups/128588820552083/?fref=ts
hebben me even geholpen, 
want ik wist de naam niet meer van deze steek!
Hoe snel ik geholpen ben!
 Super Dames bedankt!

Weet je dat je bij Haken en haakpatronen 

nog meer leuke haakpatronen kan vinden!



Ik haakte deze Sjaal Kol met haaknaald nr. 8
met de Tweed Wol van de Zeeman


BEGIN: 27 losse (24 + 3) 
(deelbaar door 6 + 3 voor het geval je hem breder wilt haken)

TOER 1: Haak in de 4e losse 1 stokje (3 losse (=1e beginstokje)),
 2 stokjes, 7 losse, 3 steken overslaan,
* 3 stokjes, 7 losse, 3 steken overslaan*
herhaal * tot * tot einde toer.
TOER 2: 3 losse (=1e beginstokje), 2 stokjes, 7 losse, 
*3 stokjes boven de stokjes van vorige toer, 7 losse*
herhaal * tot * tot einde toer.


Herhaal TOER 2 zo vaak als je wilt,
 totdat je de sjaal of kol lang genoeg vindt!


Haak de lussen op van onderen naar boven...

Vergeet niet eerst de onderste 3 losse
 van de opsteeklossen in het begin, eerst te draaien, 
zodat je een lus hebt om zo naar boven  te kunnen  haken...



De laatste toer haak je halve vasten
op de stokjes en de opgehaalde lus,
zodat het een geheel wordt.


Houdt rekening met hoe breed je de kol wilt maken,
want in het begin lijkt hij breder dan hij eigenlijk wordt,
want als je de lussen gaat ophalen tot boven, 
dan wordt je sjaal een stuk smaller....


Het is een leuke techniek
Ook goed te doen voor de beginnende haakster


Wil je weten hoe die steek precies gaat?
Kijk dan even naar dit filmpje!
Is nog duidelijker!



Heel veel succes, als je hem ook wilt haken!

Liefs groetjes Lindevrouw

3 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi deze sjaal in mooie kleur blauwe tweed,ik maakte bedjes voor de sterrenkinderen ook met de jakobs ladder leuk om te doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oef ziet er ingewikkeld uit. Zou ik het aandurven het te proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sandra even naar het filmpje kijken , het is niet moeilijk! Je kan het!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me